Pædagogik
Pædagogisk grundlag og læreplan.
Det at være barn har værdi i sig selv. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.
Hjemmesiden er Ajourført den 30-01-2025
Sådan arbejder vi med
Børnesyn
Vi vil støtte det enkelte barn i sin alsidige udvikling, ved at give barnet en hverdag, der bygger på leg, aktiviteter, oplevelser, for derved selv at kunne foretage et valg/fravalg. At børnene skal have mulighed for at vakle, vælte og rejse sig på ny. Voksne der går foran og inspirerer til nyt. Voksne der går ved siden af og støtter børnenes initiativer. Voksne der går bagved og følger børnenes spor.
Det enkelte barn og dets forældre skal føle sig trygge og velkommen i MiniGiro. De skal føle det er deres institution.
Vi lytter og forholder os til barnets ønsker hvor de vil være og hvem de vil være sammen med. Vi er nærværende, synlige og tydelige voksne. Vi voksne skaber rum for barnet, nogle ting bestemmer barnet og andre ting bestemmer den voksne.
Dannelse og børneperspektiv
Børn skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse. Hvordan kommer dette til udtryk hos os og bliver omsat i vores hverdag sammen med børnene?
Vi har fælles leveregler for hvordan vi er sammen. Disse tages jævnligt op både i små og store grupper, så alle har kendskab til dem. Der arbejdes med demokratisk dannelse i børnehøjde.
Det gør vi ved:
- At dagen er tilrettelagt, så børnene har mulighed for at vælge, hvad de gerne vil lave en stor del af tiden. - - At der i organisationsstrukturen er masser af leg.
Børnene har gode muligheder for privatliv, der er mange muligheder for at trække sig fra det store fællesskab. Strukturen og indholdet i dagen er generelt tilrettelagt, så børnene kan deltage med succes.
Det gør vi ved:
- -At have mange forskellige legekroge, både inde og ude, hvor børnene kan fordybe sig i leg i mindre grupper.
- - At vi tilrettelægger dagen, så børnene har mulighed for at deltage i aktiviteter, som passer til deres udviklingstrin.
- - At børnegrupperne er lavet, så børnene kan lege med jævnaldrende: Der er et stort spænd i legeudviklingen, så det enkelte barn både kan lege op og ned i forhold til alder.
Leg og læring
Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
Læring skal forstås bredt, og læring sker f.eks. gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
Legen er meget vigtig for et barns dannelse og udvikling. Igennem legen lærer børnene at tænke kreativt, udvikle deres fantasi og give udtryk for og håndtere følelser. De udvikler ideer og tanker, lærer at lytte og bygge videre på andres ideer. Gennem leg med andre opnår barnet sociale kompetencer og lærer at fungere i en gruppe. Vi lægger stor vægt på at børnenes behov for leg bliver tilgodeset. Børnene kan det meste af dagen frit vælge hvor og med hvem de vil lege. Vi respekter så vidt muligt et nej fra et barn til en aktivitet.
I vores planlægning er der meget plads til leg, både sammen med voksne og i fred for voksne.
Institutionen er indrettet, så der er plads og rum til forskellige lege og aktiviteter bl.a. dukkekrog, bil, togbane, klodser og udklædningstøj. Børnene har mulighed for at en leg kan fortsætte over flere dage uden den bliver afbrudt af oprydning. Børnene har mulighed for at lege over hele huset. Børnene har mulighed for at gå på besøg på de andre stuer.
De voksne er klar til hjælp med udvikling af leg. Vi har dybsindige samtaler i børnehaven omkring frokost og frugtbordet om alt mellem himmel og jord.
Vi planlægger aktiviteter med udgangspunktet i hvor børnene befinder sig i deres udvikling. Både voksen initieret og børne initieret:
- Turer og oplevelser
- Projekter
- Eksperimentere med div. Ting og sager ex. naturfænomener
- De voksne er opmærksomme på at være gode rolle modeller. F.eks. både børn og voksne taler pænt med og om hinanden.
Børnefællesskaber
Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for. Hvordan kommer dette til udtryk hos os og bliver omsat i vores hverdag sammen med børnene?
I MiniGiro skal vi have et børnefællesskab der skaber rum for at børn kan etablere venskaber på tværs af alder, kultur og køn, og at mobning forebygges. Vi skal have fælles leveregler i institutionen for hvordan vi er sammen. Vi skal have respekt for hinandens forskelligheder og meninger. Alle har forskellige måder at leve på vi skal have kendskab til og skabe forståelse for det. Det er vigtigt at vi lærer at tage hensyn til andre, og vide at det, der bliver sagt og det man gør, kan såre andre Alle børn skal have en ven.
Det gør vi:
- Vi støtter børnene i at kunne fornemme hinandens grænser og acceptere disse
- Vi støtter børnene i at kunne sige til og fra og blive accepteret for dette
- Vi snakker om de ting som rør sig i børnene
- Vi sætter ord på børnenes følelser
- Vi guider børnene i at omgås hinanden
- De voksne skal turde give noget af sig selv
- Vi er rollemodeller for børnene
- Vi forsøger, om vi kan få børnene til at løse konflikten selv, ved hjælp af os voksne
- Vi guider, og hjælper børnene med at sætte ord på. Vi stiller spørgsmål til, hvad det enkelte barn kunne have gjort i stedet for fx at slå og kommer evt. med løsningsforslag
- Vi opfordrer børnene til at bruge kropssproget. Se hinanden. f.eks. række hånden/armen frem, og sige stop.
Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring. Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet skal integreres i det pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og børns oplevelser af børnemiljøet skal inddrages under hensyntagen til børnenes alder og modenhed.
Hvordan skaber vi hele dagen et pædagogisk læringsmiljø, der giver alle børn mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes? Hvordan integrerer vi det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i det pædagogiske læringsmiljø?
Der er god plads i institutionen, og vi udnytter de fysiske rammer. Vi har flere legeområder med tydelige temaer som børnene bruger og kender til. Børnene har mulighed for selv at tage initiativ til mange lege og aktiviteter gennem de valg, der er truffet i indretningen både ude og inde og ude.
Det gør vi ved:
- De voksne har respekt for børnenes fantasi og leg
- De voksne skaber plads til børnenes verden f.eks. en togbane som fylder stuen hele dagen
- Vi har dukkekroge der ligger op til imitation
- Vi har områder med bygge og konstruktions legetøj
- Vi har teater med udklædningstøj og rekvisitter
- Vi har hygge og læse steder
- Vi har kreative materialer på stuerne og et værksted med alt mellem himmel og jord
- Vi har et alrum med mulighed for at bygge huler, hoppe, springe, slås med puder eller lave gymnastik og rytmik
- Vi har et ”dinoland” tydeligt afgrænset med dinosaurer og diverse beplantning.
Legepladsen
Vi vægter udelivet højt og er på legepladsen dagligt. Vores legeplads er indrettet så den udfordrer børnene motorisk. Den giver mulighed for at kravle, klatre og lave balanceøvelser. Legepladsen mange kroge giver desuden børnene mulighed for at lege i mindre grupper ”skjult” for de voksne. Legepladsen er indrettet i forskellige zoner:
- Skov
- Bålplads med udekøkken
- Klatrestativ til både vuggestuebørn og børnehavebørn
- Diverse gynger til både vuggestuebørn og børnehavebørn
- Sandkasse areal med køkken
- ”Frugt have” med både frugt og bær
- Flere spiseområder med border og bænke. Nogle flytbare andre stationære
- Bakke med udsyn til alle tog til og fra København, S-tog, godstog, lyntog, regionaltog
- Bakken bruges også til at kælke, rulle, trille, køre og falde op og ned ad. Indretningen støttes op af pædagogiske praksis i form af organisering og interaktion.
Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed med videre.
Hvordan tilrettelægger vi vores pædagogiske læringsmiljø for de ældste børn, så det skaber sammenhæng til børnehaveklassen?
For at forberede børnene bedst muligt til skolen har vi valgt sætte fokus på selvstændighed og styrke deres selvværd gennem en udvidet selvhjulpen hed.
Vi arbejder med:
- Toilet besøg
- Ansvar
- Koncentration
- Lytte til hinanden
- Modtage og forstå en besked
- Kunne tage vare på sine egne ting
- Selv kunne klare småkonflikter
- Rim og remser, vittigheder og ”løgnehistorier”
- Skrive sit eget navn
- Når interessen melder sig, øver ABC og matematik
- Bogstaver og tal er synlige og tilgængelige
- Læse om og undersøge relevante emner både børneinitierede og voksne initierede.
Vi arbejder med mangfoldighed, da det kan have betydning for, hvordan børn oplever sig selv og verden.
- At vi har en individuel tilgang til og respekt omkring børnenes personligheder og færdigheder.
- At vi fremhæver forskelle mellem børnene på en positiv måde. F.eks. at det er ok at tro på forskellige ting og måder vi gør det på.
Vi har 2 gange om ugen aktivitet for storgruppen på tværs af stuerne. Indholdet er at den ene gang er at arbejde med hjernen og den anden gang er at arbejde med kroppen (dans, yoga og så videre).
Vi arbejder i alt vores arbejde i hverdagen ud fra de 6 læreplanstemaer.
Vi har et årshjul hvor man kan se hvordan vi overordnet arbejder med de 6 læreplans temaer.
1) Alsidig personlig udvikling
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.
§ 3 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.
2) Social udvikling
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet 'Social udvikling' skal tage
udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i
aldersgruppen 0-5 år.
De to pædagogiske mal er følgende:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.
§ 5 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.
3) Kommunikation og sprog
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet 'Kommunikation og sprog' skal
tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn
i aldersgruppen 0-5 år.
De to pædagogiske mål er følgende:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.
§ 7 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.
4) Krop, sanser og bevægelse
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet 'Krop, sanser og bevægelse'
skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet
børn i aldersgruppen 0-5 år.
De to pædagogiske mål er følgende:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.
§ 9 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.
5) Natur, udeliv og science
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet 'Natur, udeliv og science' skal
tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn
i aldersgruppen 0-5 år.
De to pædagogiske mål er følgende:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundenhed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.
§ 11 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.
6) Kultur, æstetik og fællesskab
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet 'Kultur, æstetik og fællesskab'
skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet
børn i aldersgruppen 0-5 år.
De to pædagogiske mål er følgende:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
§ 13 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.